torsdag den 16. februar 2012

Christine Antorini, mere dansk og matematik

kilde: dr.dk

Grænse på 40 procentI følge forskerne bag den nye PISA Etnisk 2009 er der en klar sammenhæng mellem koncentrationen af tosprogede og læsefærdighederne: Når der kommer mere end 40 procent tosprogede på en skole, falder læsekundskaberne ganske kraftigt.

*****

kilde: afk.dk

Tosprogede elever klarer sig stadig fagligt dårligt

Elever med indvandrerbaggrund klarer sig stadig væsentlig dårligere i PISA-testen end elever uden indvandrerbaggrund. Dog læser 2.generationsindvandrere klart bedre end 1.generationsindvandrere. Det viser en ny PISA-rapport med fokus på de etniske elever, PISA Etnisk.
Undersøgelsen viser endvidere, at elever på skoler med mere end 40 % tosprogede elever klarer sig dårligere i læsetesten sammenlignet med elever på skoler med færre end 10 % tosprogede. Årsagen er bl.a., at der er flere elever med svag social baggrund på skoler med mange tosprogede. Men undersøgelsen tyder også på, at et dårligt undervisningsmiljø på disse skoler kan være en del af forklaringen.
Her er nogle af hovedkonklusionerne i PISA Etnisk-rapporten:

Indvandrerelever klarer sig stadig væsentlig dårligere i PISA-testen end elever uden indvandrerbaggrund.

  • Elever uden indvandrerbaggrund scorer i gennemsnit godt 70 point mere end indvandrerelever på PISA-læsetesten. Det svarer til cirka halvandet skoleår.
  • En tredjedel af indvandrerelevernes faglige efterslæb skyldes, at de har en svagere social baggrund end gennemsnittet.
  • Efterslæbet er mindst for elever, der taler dansk i hjemmet.
  • Det er nemmere for indvandrerelever at bryde den sociale arv i Danmark end i Sverige. 

2.generationsindvandrere klarer sig klart bedre end 1. generation.

  • 43 % 1.generationsindvandrere er svage læsere, dvs. uden funktionel læsekompetence.
  • 32 % blandt 2.generationsindvandrere er svage læsere. (Danmark har den største andel af svage læsere bandt 2.generationsindvandrere, sammenlignet med de øvrige nordiske lande).
  • 13 % af elever uden indvandrerbaggrund er svage læsere.
  • 1.generationsindvandrere, som er ankommet til Danmark i førskolealderen, klarer sig lige så godt som 2.generationsindvandrere.

På skoler med op til 40 % tosprogede elever er fagligheden i orden

  • Elever uden indvandrerbaggrund læser nogenlunde lige godt, hvad enten de går på en skole med 10 % tosprogede eller op til 40 % tosprogede.
  • Elever med indvandrerbaggrund klarer sig generelt bedst på skoler, hvor der er under 10 % tosprogede. Det er fordi, det er de ressourcestærke indvandrerforældre, som sender deres børn på sådanne skoler.
  • 2.generationsindvandrerelever læser dog lige godt, hvad enten de går på en skole med 10 % tosprogede eller op til 40 % tosprogede elever, hvis man tager højde for deres forskellige sociale baggrunde.

På skoler med over 40 % tosprogede elever er der problemer med fagligheden.

  • Elever uden indvandrerbaggrund klarer sig 21-27 point dårligere i PISA-læsetesten på en skole med mere end 40 % tosprogede, end de gør på en skole med under 10 % tosprogede. Det svarer til cirka et halvt skoleår.
  • 2.generationsindvandrerelever klarer sig markant dårligere (32-52 point) på skoler med mere end 40 % tosprogede elever.
  • Der er en overvægt af socialt svage børn på skoler med mere end 40 % tosprogede – det gælder både børn med og uden indvandrerbaggrund. Det forklarer, hvorfor elever uden indvandrerbaggrund på disse skoler klarer sig dårligere i sammenligning med elever på skoler med få tosprogede.
  • For 2.generationsindvandrere er social svag baggrund kun en mindre del af forklaringen på, hvorfor de klarer sig dårligere på skoler med over 40 % tosprogede. Her kan manglende læsekultur i hjemmet og dårligt undervisningsmiljø på skolen tænkes at spille en rolle.

Undervisningsmiljøet er dårligere på skoler med mere end 40 % tosprogede elever.

  • På skoler med over 40 % tosprogede er der færre elever, der oplever de kommer godt ud af det med deres lærere, at deres lærere er interesseret i deres velbefindende og at lærerne behandler dem retfærdigt, sammenlignet med elever på skoler med færre tosprogede.
  • Skolelederne på skoler med 40-60 % tosprogede oplever i højere grad, at elevernes forstyrrelser i timerne, pjækkeri og manglende respekt for lærerne er et problem sammenlignet med på andre skoler.
  • Skolelederne på skoler med 40-60 % tosprogede mener i højere grad, at lærernes lave forventninger til eleverne hæmmer deres indlæring, og at eleverne ikke opmuntres til at yde deres bedste i tilstrækkelig grad.
*****

Undervisningsminister Christine Antorini handler som man kan forvente af en socialdemokrat.
Hun tilbageholder med vilje oplysningen om, at det er indvandrerne der har et indlæringsproblem.


Christine Antorini, ugens højdespringer på hoppeborgen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar