Jeg hørte i dag om en skoleleder, der vil have socialt arbejde på skoleskemaet.
Jeg stemmer ikke rødt, men alligevel, som medlem af 3F synes jeg ikke folkeskolen skal opdrage børn og unge til at arbejde gratis.
Regeringen vil have alle kontanthjælpsmodtagere og pensionister ud i job eller uddannelse, så er det jo åndssvagt at en skoleleder foreslår elever skal udføre ulønnet socialt arbejde I SKOLETIDEN
Fagforeninger har teams ude for at tjekke virksomheder, de sørger for at unge i fritidsjob har ordentlige forhold med løn, feriepenge, arbejdssikkerhed o.s.v.
Hvis den gale skoleleder får sin vilje bliver Danmark et samfund af besøgsvenner.
Man vil have Tyrkisk på skoleskemaet, man vil have alt mulig uvedkommende ind i folkeskolen så den til sidst kun fungerer som 9 fjumreår for børnene.
Det siges de unge er for dårlige til matematik, så skal man da ikke stjæle timer fra skemaet og sende dem ud på et eller andet plejehjem for at holde gamle fru Hansen i hånden.
*****
denkorteavis.dk :
Dagens Korte Avis bringer en video, som er et vigtigt indlæg i skoledebatten.
Den giver et spændende indblik i, hvad to unge kvinder, der deltager i tv-programmet ”Paradise Hotel”, har fået ud af deres historieundervisning i skolen.
Som enhver kan høre, er de to bundløst uvidende om afgørende historiske forhold.
Hitler og Anden Verdenskrig
De har hørt om Hitler. De har også fanget noget med, at han slog Danmark i Anden Verdenskrig. Men så går det helt galt.
Efter nogen tøven placerer Jeanette Anden Verdenskrig i perioden 1880-1900. Pernille har følgende bud på Hitlers betydning for Danmark:
”Efter at Hitler har vundet, så har vi altså fået vores statsminister.”
Pernille fortsætter frygtløst med sin helt egen historiefortolkning:
”Man kan sådan set sige, at det var en fordel for Danmark, at vi tabte Anden Verdenskrig, fordi nu har vi sådan set økonomisk krise og alt muligt.”
En tand ekstra?
Det kan godt være, at ”Paradise Hotel” har givet deres uvidenhed en ekstra tand for underholdningens skyld. Men alligevel.
De er ikke bare produkt af en uheldig pædagogik. De er et produkt af et skolesystem, der er gennemsyret af ligegyldighed over for de historiske sammenhænge, som har gjort os til dem, vi er.
Grundpiller i vores historiske arv
Dermed leverer videoen et ufrivilligt bidrag til debatten om den såkaldte kanon. Folketinget har vedtaget en kanon i både historie og litteratur. Det vil sige en liste over begivenheder og forfattere, som eleverne skal høre om i skolen.
Tanken bag dette er, at der er nogle grundpiller i vores historiske og kulturelle arv, som må kendes, hvis man vil forstå nutiden og være rustet til fremtiden.
Lærerne imod
Men denne målsætning fra politikerne strider mod en udbredt holdning blandt lærerne. Mange af dem mener således ikke, at historieundervisningen skal lægge vægten på historiens gang – og da slet ikke den danske historie.
Forestillingen om danmarkshistorie smager for dem af nationalisme. Viden om, hvordan denne historie er skredet frem, betragtes som gammeldags og ligegyldige pligtøvelser.
Regeringen gør kanon frivillig
Blandt lærerne har modviljen været så stor, at man simpelt hen gik over til selvtægt: Man erklærede, at man kun betragtede kanonlisterne som vejledende. Denne reelle forkastelse af kanontanken har nu fået den ny regerings velsignelse.
Den historieundervisning, som ikke vil vide af den sammenhængende danmarkshistorie, vil hellere slå ned på historiske emner, som eleverne umiddelbart kan forbinde med deres eget liv.
De unges eget liv
Den lille video med Pernille og Jeanette viser, hvor godt det er lykkedes for skolen at udradere enhver sammenhængende historisk viden.
Til gengæld må man sige, at de to i høj grad har lært at forbinde historien med deres eget liv.
For eksempel kalder de sig selv for ”to Hitlerkællinger”. De spørger sig selv, hvad Hitler ville have gjort i deres situation. Pernille mener, at hun ”lige så godt kunne have været Hitlers kone lige nu”. Deres madrasser er ”fanme også ligesom Hitler og sådan noget”.
Er der en undervisningsminister til stede?
Målet er nået. Historien er gjort personligt vedkommende for Pernille og Jeanette.
Er der en undervisningsminister til stede?
Hvorfor var blondinen stolt over at have gennemført sit puslespil på 6 måneder?
SvarSletDer stod 2- 4 år på pakken.
- Hvordan kan man se om det er en blondine der har sendt en fax?
- Der er frimærker på .