lørdag den 28. januar 2012

Betalingsring koster gartner 600.000kr

http://epn.dk/samfund/politik/article2677852.ece


"Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, mener ikke, at Ole Kjærgaard kan lave regnestykket, før regeringen er klar med et detaljeret forslag.
"Hvad det kommer til at koste ham, kommer helt an på, hvornår på dagen hans biler kører. På nogle tidspunkter bliver det billigere eller gratis," siger Rasmus Prehn til Dagbladet Roskilde."

*****
Fejlen ved planen er at ingen kan få klar besked. Regeringen vil indføre bompenge for at mindske trafikken og forureningen i byen, nu siger Rasmus Prehn at gartnere kan køre billigere eller gratis gennem anlægget.
Jeg tolker Rasmus Prehns udtalelser sådan at gartneren skal arbejde om natten for at undgå regeringens strafafgift. Alt i alt er planen ugennemtænkt og en klods om benet på de mange selvstændige med firmabil.

6 kommentarer:

  1. ikke godt men mon ikke de finder en løsning så de ikke stopper erhverv

    SvarSlet
  2. nej, rød blok ( + de Radikale) er sandblæst indvendig, de er ikke modtagelig for sund fornuft

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hvis 40-50 biler skal koste 600.000 kr, og prisen er 25 kr må det være 240 hverdage, 2 ture pr bil (ind og ud), og 50 biler

    Nu er jeg ikke gartner med en virksomhed med 50 biler, men det undrer mig at man kan eje så stor en virksomhed, når man regner så dårligt (hvis min præmis holder - selvsagt):

    Hvis han mener at det koster 25 kroner pr tur, må det være i myldretiden, hvor man må antage at han sparer mindst 5 minutter pr tur i snit, pga. mindre trafik. Det giver 5 min*240*50*2 = 120000 minutter

    Hvis man nu antager at den ansatte koster 200 kr i timen, er det i sig selv over 400.000 kr sparet - alene i løn!

    Kører han IKKE kun inden for myldretiden, sparer han selvsagt mindre, men så er prisen for at passere ringen altså også tilsvarende mindre!

    De 5 minutter er MEGET konservativt sat - det ved enhver der har kørt mellem Roskilde og København - i myldretiden....

    Hvis den sparede køtid kom op på 7,5 minutter pr tur, løber betalingsreingen rundt for manden, og kommer vi op over de 7,5 minutter, er det en økonomisk FORDEL!

    I regnestykket er så slet ikke medtaget at han også sparer ca. 2000 timers bil pr år (ved 5 minutters købesparelse - selvsagt mere ved længere tidsbesparelser), hvilket må være noget der batter i udgifterne til bilanskaffelser + at han får en hurtigere responstid, og dermed udvider sin aktionsradius + refleksivitet.

    Det kan være jeg overser noget, og jeg kender selvsagt ikke hans costbenefitkalkyler, men trængselsringen er intet andet en en logisk markedsmekanisme, indført på et gode, der i al for lang tid har været gratis (at optage plads på motorvejen).

    Og så holder vi os i øvrigt stadig kun til en isoleret privat driftsøkonomi - de samfundsøkonomiske gevinster er slet ikke medregnet! Hvad med de mennesker der ikke dør af forurening? Hvad med alle de timer højtuddannede kan bruge på at være højtuddannede, i stedet for at udføre ufaglært arbejde (=bilkøkørsel)? Som Norge, Sverige og Storbritanien før os, kommer vi til at spare millarder, som vi kan bruge på andre ting....
    50 sekunder siden

    SvarSlet
  5. Kasper Brandt
    Du laver en række ligninger ud fra en masse ubekendte.
    Du kender ikke taksterne for betalingsringen.

    "Kører han IKKE kun i myldretiden" Betyder det at en selvstændig skal
    styre hvornår hans ansatte bevæger sig rundt til deres opgaver ?

    Der skal indrettes parkeringspladser i yderområderne, dem er der ikke afsat penge til på budgettet, d.v.s. regeringen skal låne,udgiften til
    disse byggerier går fra den gevinst regeringen håber på at få ved bompengene, og der bliver ingenting tilbage til udbygning af kollektiv
    trafik.

    Mens regeringen lover billigere billetter i togene og renere luft i byen
    bliver danske bilister og erhvervsdrivende frarøvet deres surt tjente penge, og alle er til grin.
    De røde slyngler har snydt sig til magten ved løgne og gyldne løfter
    der aldrig bliver til noget.

    Regeringen og Rasmus Prehn holder befolkningen hen i det uvisse, de er ikke i stand til at fremlægge et regnskab for projektet.

    Hvorfor skal man straffes for at bruge motorvejsnettet?
    Uden en velfungerende infrastruktur kan vi lige så godt vende tilbage
    til abestadiet hvor dagen går med at afluse hinanden og lede efter bananer.

    SvarSlet
  6. Enhver ekstra afgift der bliver lagt på erhvervslivet ender hos forbrugerne, det fatter en rød regering jo ikke, de tror de kan beskatte sig ud af alting.

    SvarSlet